Sportcoaching Wageningen en Marc Kuster Fysiotherapie en Manuele therapie zijn onlangs een samenwerking gestart onder de naam MovLab. Bij MovLab kun je terecht voor een bewegingsadvies op maat.

Bewegen geeft energie. Door te bewegen zit je lekkerder in je vel, voel je je goed en heb je plezier. Bewegen past in een gezonde leefstijl, samen met gezonde voeding, en aandacht voor rust en ontspanning. Bewegen is goed voor je hart, bloeddruk en je stofwisseling.

Zo gek is het dus niet dat lichaamsbeweging wordt geadviseerd als medicijn voor allerlei klachten. Maar wat wordt er bedoeld met (meer) bewegen en wat is voor jou goed om te doen?

Bij MovLab krijg je antwoorden op de volgende vier vragen:

  1. Hoe ga je bewegen?
  2. Hoelang doe je dat?
  3. Hoe vaak doe je dat?
  4. Hoe intensief doe je dat?

Richtlijnen voor lichaamsbeweging zijn in Nederland opgesteld door de Gezondheidsraad (2017).

Voor volwassenen geldt het advies:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter. 
  • Doe minstens 150 minuten per week aan
    matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel. 
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen. 
  • En: voorkom veel stilzitten.

Het advies om (meer) te bewegen is echter vrij algemeen en onvolledig. Hoe intensief is ‘matig intensief’ en wat betekent matig intensief bewegen voor jou? Hoeveel langer, vaker of intensiever mag of kun je dan bewegen? Hoe meet je ‘matig intensief’?

Het Kenniscentrum Sport en Bewegen geeft een algemene omschrijving voor de verschillende intensiteitsniveau’s:

  • Licht intensief: je hebt geen merkbare verhoogde hartslag of versnelde ademhaling.
  • Matig intensief: je hebt een verhoogde hartslag en een versnelde ademhaling.
  • Zwaar intensief: je zweet en raakt buiten adem.

Daarbij geven zij aan dat de intensiteit van een activiteit kan per persoon kan verschillen.

Onze ervaring is echter dat veel (recreatieve) sporters te intensief trainen. ‘No pain, no gain’.

Als persoon kun je een bepaalde inspanning of belasting aan. Dit noemen we je ‘belastbaarheid’. Je kunt je belastbaarheid verhogen door de belasting steeds een klein beetje groter te maken. Daarnaast verhoog je je belastbaarheid door voldoende tijd te nemen voor herstel en ontspanning. Je prestatievermogen neemt dan toe en dat is wat je wilt bereiken. Je wilt immers steeds wat sneller of sterker worden.

Het is belangrijk om de belasting rustig op te bouwen en tussendoor genoeg tijd te nemen voor rust en ontspanning om te herstellen. Doe je dit niet, dan liggen overbelasting en mogelijk blessures, ziekte, overtraining of een burn-out op de loer. De belasting is in dat geval veel groter dan je belastbaarheid.

Maar sport of training is niet de enige belasting die we onszelf opleggen. Ook ons werk, onze dagelijkse bezigheden, spanningen in relaties thuis, op school, op het werk, of met medesporters tellen mee in onze totale belasting en drukken dus op onze belastbaarheid.

Trainen op de juiste intensiteit is daarom erg belangrijk. De intensiteit moet kloppen met jouw belastbaarheid.

Bij MovLab zijn wij in staat om jouw juiste trainingsintensiteit te bepalen. We bepalen jouw trainingszones zodat we een individueel trainingsprogramma op maat kunnen maken. Dit gebeurd met een speciaal hiervoor ontwikkeld meetinstrument: de VO2Master. Of je nu een beginnende sporter bent, herstelt van een blessure of Covid 19, of een aansprekende sportprestatie wilt leveren, de trainen op juiste intensiteit bepaalt of je je doel haalt of niet. 

Op het moment zijn we druk bezig met het opzetten van de MovLab website. Wil je nu al meer informatie over bewegen op de voor jou juiste intensiteit? Neem dan contact op met Erik Westein of Marc Kuster