header-smal2.jpg

Anaerobe Drempelvermogen (ADV) – Wat heb je er aan?

Geplaatst op door .

Sportcoaching Wageningen beschikt al ruim een jaar over een Wattbike. De Wattbike is een indoor fiets die je hartslag, het vermogen dat je trapt en je trapfrequentie laat zien. Daarnaast maakt de Wattbike ook inzichtelijk hoe je traptechniek is: hoe efficiënt breng je de pedalen voorbij de ‘dode momenten’ (de cirkelbeweging) en hoeveel trap je links en rechts.

De nauwkeurige vermogensmeting maakt de Wattbike uitermate geschikt om je Anaerobe Drempelvermogen (ADV)[1] te bepalen. Maar wat is je ADV en wat heb je er aan?

Het ADV is één van de belangrijkste voorspellers van de prestatie in het wielrennen. Je ADV zegt dus iets over je conditie, je uithoudingsvermogen. Het ADV komt overeen met het vermogen dat je gedurende één uur kunt volhouden, en wordt uitgedrukt in Watt per kg lichaamsgewicht.
Bij dit vermogen treedt nog net geen ophoping van lactaat (melkzuur) in je spieren op. Als je harder gaat, worden de anaerobe energiesystemen meer bijgeschakeld waardoor je gaat ‘verzuren’ en je de inspanning al snel niet meer vol zal kunnen houden (Van Dijk e.a., 2015). Op het niveau van je ADV gebruiken je spieren dus vooral de aerobe energiesystemen met glucose (ca. 75%) en vetzuren (ca. 25%) als brandstof.

Je ADV is afhankelijk van je aanleg, geslacht, leeftijd, training en gewicht. Afvallen leidt tot een hogere ADV. Het ADV van wereldtoppers bij duursporten is bij mannen ca. 6,4 Watt per kg en bij vrouwen rond 5,7 Watt per kg. Normale waarden voor jonge mannen zijn 3,1 – 4,2 Watt/kg en bij jonge vrouwen 2,6 – 3,6 Watt/kg (Van Dijk e.a., 2015).

Met behulp van de vermogensmeter op de Wattbike kun je je ADV dus bepalen. In principe betekent dit dat je een tijdrit van 1 uur moet rijden, dus 1 uur lang volle bak. Dit is vooral mentaal loeizwaar! Dat doe je niet zomaar even in een training in je eentje. In de praktijk komt dit namelijk neer op een tijdrit van zo’n 40 km. Gelukkig kun je het ADV ook schatten met het vermogen dat je over een kortere tijd kunt volhouden. Bij Sportcoaching Wageningen hanteer ik een tijdsduur van 20 minuten.

Maar wat heb je er aan om je ADV te weten? In de trainingsbegeleiding van Sportcoaching Wageningen gebruik ik de ADV om trainingsprogressie te meten. Bij de start van een nieuw trainingsseizoen wordt de zogenaamde baseline vastgesteld, de ADV op t0. Daarna wordt op een aantal vaste momenten in de trainingsopbouw opnieuw de ADV opnieuw bepaald: aan het einde van de basisperiode t1 en aan het einde van de specifieke voorbereiding t2. Natuurlijk hoop je dan te zien dat alle trainingsarbeid zich uitbetaald heeft in een hoger ADV.

Verder bepaalt je ADV je klimtijd. Hoe hoger je ADV hoe eerder je op de top bent van bijvoorbeeld de Mont Ventoux. Daarnaast is er een vast verband tussen de ADV en de VO2max, je maximale zuurstofopnamevermogen. Weet je je ADV, dan weet je je VO2max en omgekeerd. In duursporten is de VO2max nog steeds de belangrijkste parameter voor de prestatie.

Uit bovenstaande kun je opmaken dat het daarom niet alleen voor wielrenners interessant is om je ADV te weten. Ook sporters die geregeld cardiotraining doen kunnen de ADV gebruiken om zo nu en dan eens te kijken waar ze staan. Of je conditie ook inderdaad beter wordt. Hardlopers zijn wellicht meer gebaat bij het meten van de Anaerobe Drempelsnelheid, de snelheid die je bij het hardlopen gedurende één uur kunt volhouden. Een ADV bepaalt op een Wattbike heeft voor hardlopers minder waarde, want zij zullen nooit de waarden van even goede wielrenners halen. Simpelweg omdat ze niet getraind zijn in het fietsen. Echter ook in het hardlopen is het gebruik van specifieke vermogenmeters sterk in opkomst. Hoe dat precies werkt is wellicht stof voor een later blog.

Wil je je ADV laten bepalen, of wil je meer weten over het ADV en wat je er mee kunt? Of ben je geïnteresseerd in trainingsbegeleiding door Sportcoaching Wageningen? Neem dan eens contact op! Ik beantwoord graag al je vragen.

Literatuur
Hans van Dijk, Ron van Megen en Guido Vroemen, 2015. Het Geheim van Wielrennen. NedRun Publisher, Leusden.


1 = Functional Threshold Power (FTP) in het Engels