Wat doet een leefstijlcoach

Een Leefstijlcoach helpt je om je dagelijkse leven gezonder in richten door onder andere meer te bewegen, gezonder te eten, en voldoende tijd vrij te maken voor rust en ontspanning. Een Leefstijlcoach helpt je in actie te komen en uiteindelijk je doel te bereiken. Je krijgt inzicht in je eigen gedrag en ontwikkelt vaardigheden om de kennis en inzichten om te zetten in praktische doelen.

Dat zal niet altijd makkelijk zijn. Daarom werk je met je Leefstijlcoach aan volharding, voor jezelf opkomen en het organiseren van sociale steun uit je eigen omgeving. Hierdoor lukt het je je gedrag blijvend te veranderen en kun je jezelf lichamelijk, geestelijk en emotioneel (weer) maximaal ontplooien.

Stel daarbij je doelen niet te scherp. Doelen naar beneden bij moeten stellen omdat ze niet haalbaar zijn, werkt demotiverend. Als sport- en leefstijlcoach kan ik je helpen realistische en concrete (SMART) doelen te formuleren.

Hoe werkt Leefstijlcoaching in de praktijk?

Een leefstijlcoachingstraject is afgestemd op jouw situatie. Iedereen is uniek en heeft een eigen doel, achtergrond en verhaal.

Leefstijlcoaching werkt alleen als er een klik is tussen jou en je coach. Een traject start daarom altijd met een kennismakingsgesprek. Als dit van beide kanten goed bevalt maak ik een voorstel voor het vervolgtraject dat is toegespitst op jouw situatie. Het vervolgtraject bestaat gemiddeld uit zes gesprekken. Tussen de gesprekken zit meestal drie weken.

De kosten voor Leefstijlcoaching vind je in de Tarievenlijst.

Coaching op de fiets

Uniek bij Sportcoaching Wageningen is de mogelijkheid voor leefstijlcoaching terwijl we samen een stukje fietsen. Bewegen doet bewegen! Op de fiets werken we aan de thema's waar jij stappen in wilt zetten, zoals meer bewegen, gezonder eten, of voldoende tijd vrij maken voor rust en ontspanning. Coaching op de fiets zet je letterlijk en figuurlijk in beweging: in het zadel, op de pedalen, met je hoofd in de wind en de omgeving als inspiratiebron.

Coaching op de fiets is voor iedereen mogelijk. Je hoeft niet per se een goede conditie te hebben. We fietsen in de prachtige omgeving van Wageningen, Ede en Arnhem, op de racefiets of op de mountainbike. Op sfeervolle locaties staan we soms even stil, en is er ruimte voor jouw vragen en thema’s. Heb je geen racefiets of mountainbike, maar ben je wel enthousiast voor coaching op de fiets? Geen probleem, ik regel die fiets voor jou!

Bewegen

Bewegen geeft energie. Door te bewegen zit je lekkerder in je vel, voel je je goed en heb je plezier. Bewegen past in een gezonde leefstijl, samen met gezonde voeding, en aandacht voor rust en ontspanning.

Als je je leefstijl wilt veranderen en je vitaliteit wilt vergroten, is beginnen met bewegen de makkelijkste stap. Als je namelijk ergens snel mee kunt beginnen, is het wel bewegen. Je kunt vandaag nog beginnen met het maken van een bewegingsplan. Start bijvoorbeeld met 3x per week een korte wandeling of ga op de fiets naar je werk.

Waarom sporten goed voor je is

Naast het bewegen kun je ook gaan sporten. Er zijn veel redenen om hiermee te beginnen.

Zo heeft sporten onder andere een positief effect op ons afweersysteem en verkleint het de kans op hart- en vaatziekten en diabetes. Het zorgt ervoor dat we beter op gewicht blijven, botten en spieren worden krachtiger, en sporten verkleint de kans op verschillende soorten kanker. Je voelt je meer ontspannen, bent beter bestand tegen stress, je slaapt beter en je bent minder moe.

Maar als je nauwelijks of nog nooit hebt gesport, moet je misschien wat hobbels nemen om te beginnen. Zie je er als een berg tegenop om te beginnen met sporten? Begin dan met een simpele wandeling. Deze wandeling is het begin van jouw bewegingsplan. Om het plan verder in te vullen is het verstandig om uit te zoeken welke sport bij jou past. Het belangrijkste is dat je er plezier in hebt, want alleen dan houd je het vol.

Afvallen en op gewicht blijven

(Ernstig) overgewicht is een groot risico voor onze gezondheid. Afvallen en op gewicht blijven is daarom een van de meest gestelde doelen in een leefstijlcoachtraject bij Sportcoaching Wageningen.

Overgewicht wordt vaak beschouwd als een ‘leefstijlaandoening’. Daarmee wordt gesuggereerd dat overgewicht het resultaat is van bewuste keuzes die je maakt, en dat je door het maken van andere keuzes het probleem relatief simpel kunt verhelpen. Zo makkelijk is het echter niet.

In onze samenleving komt overgewicht zo vaak voor, omdat wij het grootste deel van onze tijd zittend doorbrengen. Daarbij worden we vrijwel continu verleid tot het eten van calorierijke voedingsproducten.

We verschillen daarnaast enorm van elkaar wat betreft onze erfelijke aanleg voor overgewicht. En ook onze omgeving zorgt ervoor dat de kans op overgewicht van mens tot mens verschilt.

Aan de slag met jouw voeding

Nu je dit leest, begrijp je dat je waarschijnlijk wel wat hulp kunt gebruiken om alle lastige obstakels op weg naar een gezond voedingspatroon te omzeilen. Die hulp kan ik jou als Leefstijlcoach bieden. Mijn aanpak is niet gericht op drastische (gedrags)veranderingen op korte termijn. Ik help je keuzes te maken die bij jouw specifieke omstandigheden passen. Hierdoor kun je ze een leven lang volhouden.

Samen bekijken we wat je nu eet en hoe je dat beter of gezonder kunt doen. We brengen kleine veranderingen en verbeteringen aan in de maaltijden die je nu al eet en waar je van geniet. Zo verbeter je stapje voor stapje je voedingspatroon.

Een voedingspatroon op maat

Verder houd ik het graag simpel. Ik zoom niet in op aparte voedingsproducten, maar kijk liever naar jouw voedingspatroon als geheel. Wat een goed voedingspatroon is, is voor iedereen anders. Jouw ideale voedingspatroon hangt onder andere af van welke sport(en) je beoefent, je dagelijkse activiteit (heb je een zittend beroep of een beroep waarbij je veel in beweging bent?), je aanleg, maar ook je persoonlijke voorkeuren.

Bovendien krijg je grip op je eetgedrag door naar jezelf en je omgeving te kijken en te begrijpen waarom je eet wat je eet.

Ik laat me niet leiden door hypes op het gebied van voeding, maar maak gebruik van meest recente wetenschappelijke inzichten. Dit is voor jou van groot belang als je door de bomen het bos niet meer ziet.

Wil je meer weten over coaching op voeding bij Sportcoaching Wageningen? Neem dan contact met me op.

Sport en voeding

Als je fanatiek sport moet je in ieder geval zorgen dat je basis voedingspatroon op orde is. Als frequente sporter heb je doorgaans meer calorieën nodig dan iemand die niet – of minder vaak/intensief – sport. Krijg je te weinig energie binnen, dan gaat dat ten koste van je herstelvermogen. Dit kan betekenen dat je minder goed presteert.

Soms is basisvoeding alleen niet voldoende. Wil je meer trainen, je prestaties verbeteren, langer op een intensief niveau trainen of sneller herstellen na een zware inspanning? Dan kan een goede sportspecifieke voeding je helpen. Dit zijn sportdranken, sportrepen of sportgels die rondom een training of inspanning genomen kunnen worden, afhankelijk van het soort, de intensiteit en de duur van de inspanning.

Hiervoor geldt: timing is belangrijk! Het moment van inname van extra vocht of voedingstoffen heeft grote invloed op het herstel van spieren en koolhydraatvoorraden en op het voorkomen van uitdroging.

Heb je een vraag over sport en voeding? Neem dan contact met mij op.

Workshops en lezingen

Ben je op zoek naar een inspirerende workshop over leefstijl, een training op maat of een bijdrage op je seminar of bijeenkomst? Sportcoaching Wageningen denkt graag met je mee en is altijd in voor een nieuwe uitdaging!

De periode dat Erik mijn personal trainer was heb ik al erg plezierig ervaren! Hij is erg geduldig, legt je de oefeningen goed uit en is oprecht geïnteresseerd in jou als persoon. Daarnaast is hij altijd bereid mee te denken wanneer er een afspraak verzet moet worden.
Chris Hordijk

Chris Hordijk

Personal Training

Iets te snel “Ja” gezegd tegen de wielerklim Stelvio 1-2-3 met collega’s. Gedurende 5 maanden werd ik door Erik klaargestoomd, met maandelijkse trainingsschema’s en tips op maat. Een werkelijk briljante ervaring als resultaat. De Stelvio vanuit Bormio en Prato op 1 dag.
Rik van Aalst –

Rik van Aalst –

Trainingsbegeleiding